Klimajournalisterne Anna Fenger Schefte og Anders Nolting Magelund holdt oplæg i et webinar den 16. april 2020, som DM faciliterede og Bæredygtig fagforening MBOS var vært for. Vi bringer her et kort uddrag af nogle hovedpointer samt video fra deres oplæg.
Erhvervslivet spiller en betydelig rolle
Webinaret lagde ud med det store spørgsmål: hvorfor bør virksomheder engagere sig på klimaområdet? Med de 13 erhvervsklimapartnerskaber er det blevet tydeligt, at erhvervslivet har en betydelig rolle at spille, og i øjeblikket ser vi et stigende antal virksomheder, som forsøger at overgå hinanden i at erklære ambitiøse bæredygtighedsmål. Virksomheders engagement på klimaområdet er ikke alene det moralsk rigtige, der er også en lang række fordele for virksomhederne; fra legitimitet og sikring af omdømme til besparelser i drift og tiltrækning af talent, for at nævne nogle få.
Tips til at lave en klimastrategi
Anna og Anders gennemgik derefter processen for virksomheder, som ønsker at opnå disse fordele: først og fremmest kræver det den rigtige strategi og ledelses-mindset for at imødekomme nye typer udfordringer. Det bliver mere og mere usædvanligt for virksomheder af en vis størrelse ikke at have en særskilt klimastrategi, og ideelt set skal den udvikles hos ledelsen. En sådan strategi bør indebære at begynde at tænke længere frem, at aflæse omverdenens signaler fra et klimaperspektiv, og ikke mindst at sætte konkrete mål. Etableringen af troværdige mål kræver et godt datagrundlag, samt at klimarisici og -muligheder identificeres.
Implementering og engagering af medarbejdere
Efter strategien kommer praksis og implementering, som kan inddeles i tre led. ‘Scope 1’, betegner den direkte udledning i form af f.eks. varme, ‘scope 2’, henviser til det, der udledes ifm. køb fra partnere osv., og endelig ‘scope 3’, som dækker hele værdikæden. Sidstnævnte er klart den mest ambitiøse tilgang og kræver bl.a. sektorkobling og strategiske indkøb. Derudover bør ledelsen sikre sig, at hele organisationen er med, da medarbejdernes engagement er afgørende.
Klimatiltag er ‘need to have’
Afslutningsvis bliver det slået fast, at klimatiltag er blevet ”need to have” fremfor ”nice to have”. Klimaet udgør en risiko for langt de fleste virksomheder, også i Danmark, der har et globalt produktionsnetværk og samarbejder. Det kan dreje sig om en oversvømmet parkeringskælder eller bomuldstørke i Indien. Det er derfor essentielt for en virksomhed at være på forkant med sådanne klimarelaterede risici ved at kende sin egen sårbarhed. Samtidig bør virksomhedernes fokus være på partnerskaber og dialog på tværs af sektorer.
Men lige så vigtigt er det, at vi alle har et ansvar for at opnå større viden om klimarelaterede problematikker, så vi i fællesskab som samfund kan fremme arbejdet med tidens altoverskyggende udfordring.
Skrevet af Jakob / MBOS Bæredygtig fagforening
Anders og Annas slides fra oplægget: Slides-Klima-Magelund-Schefte
Video fra oplægget: Gør virksomheder klimaklar
One thought on “‘Virksomhed, kom ind i klimakampen!’”